Türkiye’de uzun zamandır beklenen otonom araç düzenlemesi nihayet Resmi Gazete’de yayımlandı.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından oluşturulan yönetmelikle birlikte, otonom araçlar belirli kurallar çerçevesinde Türkiye yollarında kullanılabilecek.
Bu karar, Türkiye’nin otonom araç teknolojisinde önemli bir adımı olarak görülüyor.
OTONOM ARAÇLAR İÇİN YENİ BAŞLANGIÇ
Yeni yönetmelik, Avrupa Birliği standartlarını referans alarak hazırlandı ve otonom sürüş teknolojileri için Türkiye’deki yasal çerçeveyi belirledi.
Otonom araç üreticileri, araçlarını kullanıma sokabilmek için belirli onay prosedürlerinden geçmek zorunda kalacaklar.
İlk aşamada, otonom sürüş özellikleri sadece sabit güzergahlarda veya belirli otopark alanlarında kullanılabilecek.
OTONOM ARAÇ KULLANIM ALANLARI
Yönetmelikte, Otonom Sürüş Sistemi (ADS) özellikli araçların kullanım alanları da belirlendi. Bu kapsamda, otonom araçlar şu şekillerde kullanılabilecek:
Sabit Güzergahlı Araçlar: Belirlenmiş bir rotada yolcu veya mal taşımacılığı için tasarlanmış araçlar.
Otonom Park Sistemi: Belirli otoparklarda araç park etme uygulamaları için kullanılacak araçlar.
OTOMOBİL VE TİCARİ ARAÇLARDA OTONOM SÜRÜŞ
Yönetmelik, M ve N kategorisindeki araçların otonom sürüş sistemlerine ilişkin tip onayını içeriyor.
M sınıfı araçlar, en az dört tekerlekli, motorlu yolcu taşıma araçlarını (otomobil) tanımlarken, N sınıfı araçlar en az dört tekerlekli, motorlu yük taşıma araçlarını (hafif ticari araçlar) tanımlıyor.
Bu durum, hem otomobillerin hem de hafif ticari araçların belirli koşullar altında otonom sürüş yapabileceğini gösteriyor.
YENİ DÜZENLEME NELERİ BERABERİNDE GETİRİYOR
Otonom araç düzenlemesi, Türkiye’deki otomotiv ve teknoloji sektörleri için önemli fırsatlar sunmaktadır.
Uzmanlar, otonom araçların trafik yoğunluğunu azaltmada ve kazaları önlemede önemli rol oynayabileceğine vurgu yapıyorlar.
Ayrıca, otonom sürüş teknolojilerinin gelişmesiyle yeni istihdam olanakları ve iş sahaları yaratılması bekleniyor.
OTONOM ARAÇLARDA GÜVENLİK ÖNLEMLERİ
Yönetmelik, otonom araçlarda güvenlik önlemlerine büyük önem vermektedir. Araç içi operatörün görevleri ve sorumlulukları detaylı bir şekilde belirtilmiştir.
Bazı durumlarda, araç içi operatörün aracı kontrol altına alması ve manuel sürüşe geçmesi gerekebileceği belirtilmiştir.
OTONOM SÜRÜŞ TEKNOLOJİSİNDE SON DURUM
Otonom sürüş teknolojisi sürekli olarak ilerlemekte ve gelişmektedir. Şu anda endüstri genel olarak 2.5’inci seviye otonom sürüş teknolojisine sahiptir.
Bu da demektir ki, araçlar belirli durumlarda sürücüsüz olarak hareket edebilirken, sürücünün müdahalesine her an hazır olması gerekmektedir.
Gelecekte, daha yüksek seviyelerde otonom sürüşün yaygınlaşması ve tamamen sürücüsüz araçların yollarda görülmesi beklenmektedir.
TESLA’NIN KENDİ KENDİNE PARK ÖZELLİĞİ
Tesla, son zamanlarda kendi kendine park özelliğini Türkiye pazarında da sunacağını duyurmuştu.
Yeni yönetmelik ile birlikte, Tesla’nın bu özelliği Türkiye’deki araçlarında kullanabilmesi için gerekli onayları alması gerekmektedir.
KARSAN, OTONOM ARAÇLARDA ÖNCÜ
Türkiye’de otonom araç teknolojileri üzerinde çalışmalar yapan şirketlerden biri olan Karsan, Seviye 4 otonom sürüş özelliğine sahip e-ATAK modeliyle yurtdışına araç teslimatlarına başlamıştı.
Yeni yönetmelik, Karsan’ın otonom araçlarını Türkiye’de test etme ve geliştirme imkanı sağlayacaktır.